سایت جماران با اشاره به قسمتی از سخنان اخیر اقای رحیم پور و نقد ایشان به درس خارجهایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار میسازند، اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بینالملل حرفی ندارند,نوشته است که :"اگر فقیهی بخواهد درباره مجازات در دوره مدرن سخن بگوید ، بایدبه نقش علوم تربیتی جدید بپردازد. از همین جا باید حجیت قول کارشناسان این علوم را ثابت و یا رد کند. حال اگر فقیهی ثابت کرد که نظر روان شناسان اجتماعی و یا مربیان تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد و بعد نتیجه گرفت که مثلا شلاق باید از مجازات اسلامی حذف شود، آیا جناب رحیم پور تضمین می دهد که چنین فقیهی با مشکل مواجه نشود.” در ادامه با اشاره به بحث ولایت فقیه می نویسد :"حال اگر فقیهی در درس خارج، حدود اختیارات ولی فقیه و یا شورای نگهبان و یا نحوه انتخاب خبرگان را مردود بداند، آیا جناب رحیم پور تحمل آن را دارد؟” و حتی در بخشی از متن با اشاره به حقوق بشر عنوان میکند که اگر فقیهی به تعارض برخی مجازات و تعزیرات اسلامی با آن رسید آیا ضمانتی برای عدم برخورد با این تفقه وجود دارد؟ و در پایان خواستار آزاداندیشی میشود.
این نوشته بیش از آنکه نشان از فهم فهوای سخنان اقای رحیم پور را داشته باشد ,با مغالطه و سفسطه به دنبال گرفتن ماهی خود از غوغای برخواسته از تجمع فیضیه است. اینکه در درس خارج, طلاب نظرات جدیدی را عنوان کنند و آزاداندیشی بر این مباحث حاکم باشد ,بیش از آنکه دغدغه نویسنده باشد ,دغدغه رهبر گرانقدر انقلاب است و ایشان در عمل و با تکیه بر این موضوع همیشه مشوق طلاب جوان در ارائه نظرات جدید خود هستند :"حالا شما خیال نکنید که هر نظری که میدهید، باید منجر به صدور فتوا شود. شما یک مطلبی را میگویید و نفرات بعدی میآیند و آن را نقد و تحلیل و تکمیل میکنند تا انشاءالله در آینده بتواند مبنای صدور فتوا قرار بگیرد”
اما آنجایی که نویسنده عامدانه یا جاهلانه به خطا رفته است , در منابعی است که مبنای نظرات فقهی است, ایشان بیش از آنکه نظر به منابع چهارگانه اجتهاد داشته باشد,بیشتر نظر به منابع غربی دارد.
علوم تربیتی و روانشناسی کنونی بیش از آنکه برخواسته از مبنای الهی و وحیانی و علوم اسلامی باشد ,نشأت گرفته از علوم غربی است ,حقوق بشر نیز که تکلیفش روشن است , حال آنچه در اجتهاد مد نظر فقهایی دین شناس چون مقام معظم رهبری و امام خمینی است توجه به اصول اجتهادی در چارچوب فقه جواهری است.
همانگونه که ایشان خطاب به طلاب می فرمایند:"شما طلبههای جوان حتما در چهارچوب ضوابط و اصول شناخته شده فقط جواهری کار کنید، اما اگر در این چهارچوب فکر و تحقیق کردید، از ارائه نظر جدید ابایی نداشته باشید. ” و یا امام خمینی که معتقد بودند زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند اما اصرار داشتند بر اینکه فقه با روش “جواهر “پویا شود و علت این اصرار امام این بود که مرحوم صاحب جواهر ( رض ) می گوید :” اگر کسی منکر ولایت فقیه باشد ، گویا طعم فقه را نچشیده است"و یا می فرمایند:"این جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم، اجتهاد به همان سبک صحیح است، ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست”
آخرین نظرات