«قسم به معنویت زنان بیحجاب…»، «آقا مرا به لاک سیاه همان زنی که پشت دستههای عزا میرود ببخش»، «اینجا دستگاه امام حسینه و الخ» اینها تنها چند نمونه از جملههایی است که این روزها زیاد به گوشمان میخورد. جملاتی که ظاهری جذاب اما باطنی زهرآلود دارند. این عبارات که برخواسته از تفکرات لیبرالگونه است خبر از بدعت در عرصهی دینداری میدهد. وقتی به سراغ روایات اهل بیت علیهم السلام میرویم، با روایاتی در رابطه با معنا و مفهموم بدعت روبرو میشویم که خیلی وصف حال اینروزهای ماست. مثلا در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام آمده: «اهل بدعت کسانی هستند که در برابر احکام الهیه، از امور الهی گرفته تا امور نبوی مخالفت میکنند و به سراغ چیزهایی که میروند که خودشان میپسندند و هواهای نفسانیشان اقتضا میکند. اینها اهل بدعتند هر چند تعدادشان زیاد باشد.»
در روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام داریم که: «کسی که مردم را در هر رابطهای به سوی خود متمایل کند و دنبال این باشد که طرفدار جمع کند، حال اینکه در بین مردم داناتر از او هم هست، او هم بدعتگذار است و هم گمراه». اینروزها با مرجعیت یافتن سلبریتیهای مذهبی و افراد ناآشنا با مبانی اعتقادی بیشتر معنا و مفهوم این روایات قابل فهم است. افرادی که به صرف چهره بودن تصور میکنند شایستگی نظر دادن در هر مسئلهای را دارند و تاسفبارتر آنجایی است که برای دین مردم نسخه میپیچند. اگر مراقب نباشیم چنین تفکراتی همچون موریانه به جان اصول دینمان خواهد افتاد و تا بخواهیم به خودمان بیاییم ستونهای اعتقادمان را هدم و نابود میکند. تفکراتی که به دنبال بسط ایمان غیرمسوولانه و ایمان منهای عمل هستند. قرار نیست تصور کنیم دم و دستگاه امام حسین (ع) محلل حرامهای شرعی است، به گونهای که مسیری جدا از صراط مستقیم دایره کرده که در این مسیر به ما مجوز گناه و ارتکاب به حرام دادهاند.
اما برخورد ما با افرادی که تظاهر به فسق و حرام شرعی دارند چگونه باشد؟ آیا باید آنها را برانیم؟ قطعا پاسخ به این سوال خیر است. اما وظیفهی ما در برابر یک حرام بین، نهی از منکر مودبانه و همراه با محبت است. تا هم حرمت مجلس عزای اربابی حفظ شود که تمام هستیاش را داد تا دین دچار بدعت و تحریف نشود و هم بساط ایمان منهای عمل صالح را که مروج آن معاویه و فرقهی مرجئه بود جمع شود. امام حسین علیهالسلام شهید نشد تا امتش بدون عمل صالح بخشیده شوند همانند تفکر منحط مسیحیت که معتقد است حضرت عیسی( ع) بالای صلیب فدا شد تا کفارهی گناهان امتش باشد. مضاف بر اینکه در شرایط کنونی کشف حجاب نماد مبارزه با حکومت اسلامی و براندازی نظام است.
آخرین نظرات