گویی فیلم «برادران لیلا» با همین یک سکانس قصد دارد راهی که غرب در چندین دهه طی کرده است را یک شبه و با عریانترین شکل ممکن طی کند. گمان نمیکنم حتی رادیکالترین فمنیستها که با نظریهی پدرسالاری نقطهی آغازین مبارزهی خود را کانون خانواده و به ویژه پدر قرار دادند، اینچنین عریان، جرأت به تصویر کشیدن نظریهپردازیهای خود را داشته باشند. «پدر» نه تنها در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایگاهی ویژه داشته و دارد، بلکه حتی در غرب نیز تا چندین دهه پیش از چنین جایگاهی برخوردار بوده است تا جاییکه رسانهها نقشی اساسی در تحکیم این جایگاه داشتند.
به عنوان مثال شبکه تلویزیونی سی بی اس، در سـال 1954 با پخش برنامهي «پدر بهتـر از همـه مـیدانـد»، بر نقش شگفت انگیز و موثر پدر در خانواده تأکیـد میکرد. اما به مرور زمان و با شروع فعالیت مخرب فمنیستها خصوصا رادیکال فمنیسم در اواخر قرن بیستم این جایگاه تضعیف شد و اثرات مخرب چنین تضعیفی خیلی زود خودش را در جامعهی غربی نشان داد. تاثیر این فعالیتها تا فیلمهای سینمایی و سریالها هم کشیده شد به گونهای که پدران افرادی لاابالی، گمراه و بد ذات نمایش داده شدند.
بت اوستین که یک منتقد سینمایی است، سینماي مدرن را تحت سیطره کودکانی میداند که هادي والدین خود هستند. او متقد است هالیوود جایگـاه والـدین مـدبر،رئـوف، قابل اتکا و آرام دیروز را به افرادي غیرمتعادل و ناآرام داده است که محتاج یک برنامـه دوازده مرحلهاي یا یک کودك دوازده ساله هستند تا وضعیت خانوادگی پایـدار آنهـا را زنـده نمایـد.
در کتاب «جنگ علیه والدین» که به همین مسئله در غرب پرداخته، نوشته: «تا چندی پیش پدران همواره عنصری اساسی در خانواده به شمار میرفتند. به گفته دیوید بلانکن هورن که یک تحلیلگر اجتماعی است در پایان سده بیستم، خانواده فاقد پدر در ایالات متحده، نشان از انحرافی اساسی از تقریبا تمام تاریخ و تجربیات بشر دارد.» از دست رفتن این پایگاه و ستون خانوادگی مهم در آمریکا تبعاتی چون افزایش انحراف و جرایم فرزندان و وقوع مشکلات اجتماعی چون برقراری روابط نامشروع قبل از ازدواج خصوصا در بین دختران و ۲ برابر شدن آمادگی ترک تحصیل را در بین فرزندان به دنبال داشته است.
به تعبیر رهبر انقلاب وقتی اروپا خواست مدرنیته را به این منطقه بیاورد فاضلابهای آن را آورد. حالا یک بار دیگر غرب با اعطای جایزه به این فیلم، آن را مجرای ورود فاضلابی دیگر به ایران کرده است.
این هتک حرمت پدر در حالی به تصویر کشیده شده که پدر در نظام الهی، با مفهوم مقدس «ولایت» عجین گشته است. در کتاب اهل بیتیها در رابطه با جایگاه پدر میخوانیم: «پدر در نظام تکوینی خانواده، واسطهی رساندن رزق خدای سبحان به بندگان خودش میشود؛ از این رو در نظام تشریع خانواده، به او ولایت دادهاند و اهل خانواده را نسبت به پدر واجبالنفقه قرار دادهاند. همین پدر در خانواده مظهر اسمای الهی است؛ به گونهای که مظهر خالقیت، قدرت، متانت، رازقیت و …در نزد فرزندان است.» از همین رو محبت انسان به والدین راه محبت و رسیدن به خداوند است. بنابراین میتوان گفت این سکانس از فیلم فقط شوریدن در برابر پدر نیست که شوریدن بر علیه نظام ولایی خداوندی است.
آخرین نظرات